Tel.: +36 30 2352 702 E-mail: zitasport@gmail.com  
     
 



GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK


Róbert: kérdésem az lenne hogy a piacon annyi a táplálék kiegészítő gyártó mint égen a csillag.Van különbség az egyes gyártók között?
Pl.Bsn,pronutrition,biotech? Vagy a Bsn megiscsak bsn marad? Válaszotokat előre is köszönöm!

válasz: Természetesen van különbség a táplálékkiegészítők között. Egyes táplálék-kiegészítőket engedély nélkül árulnak. Van amelyik szintetikus, van amelyik természetes anyagokat tartalmaz (ezek drágábbak, felszívődásuk 90%).

Renáta: szeretném megérdeklődni, hogy a csípőről az úszógumit milyen gyakorlatokkal lehet eltüntetni?

válasz: A derékon és a csípőn éppúgy mint a hason lévő felesleg elsősorban, 70%-ban a táplálkozáson múlik, diéta, és heti 3-4 aerob mozgás.

RIASZTÓ ADATOK
A magyar lakosság egészségi állapota

Egy ország lakosságának egészségi állapotát a társadalmi-gazdasági tényezők jelentősen befolyásolják. A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban rendkívül kedvezőtlen, amely visszahat az ország gazdasági teljesítményére, versenyképességére. A népesség kedvezőtlen egészségi állapota az életesélyekben meglévő földrajzi és társadalmi különbségekkel is magyarázható.

Hazánk demográfiai helyzetére jellemző, hogy a halálozások száma 1981 óta több mint 760.000-rel meghaladja a születések számát.





Házisárkány otthoni edzése / blog /
2010. július 12., hétfő
Itthoni edzés -Szőke Zitával . Indul!!!!












Zita nyerte az
aerobik-Megasztárt

Sport-, szabadidős- és rekreációs tevékenység Magyarországon

Magyar Szabadidő Szövetség konferenciáján a szabadidősporttal való kérdésekkel foglalkozva az alábbi magyarországi adatról számolt be: "A felnőtt lakosság mindössze 9% - a mozog heti 2 alkalommal legalább félórányit."



Domonkos Zsolt Táplálkozási Tanácsok Felsőfokon című könyve, kapható nálam!





Ha többet akarsz tudni:
- A táplálék-kiegészítőkről
- A sporttáplálkozásról
- A diétákról, fogyókúrás módszerekről
- A folyadékfogyasztásról
- A legális és tiltott teljesítményfokozásról
- A betegségek megelőzéséről és leküzdéséről
Mindezt egy könyvben megtalálod. TÁPLÁLKOZÁSI TANÁCSOK FELSŐFOKON
A könyv akciós bevezető ára: 3000Ft

Telefon 06-30-2352-702
E-mail: zitasport@gmail.com



 

 

 
  EGY KIS TUDOMÁNY

A szénhidrát-elektrolit italok hatása a sportteljesítményre, a tejsav eltávolítására és a keringési rendszeri válaszra atlétákban /Tudományos kutatás/

Kutatási kérdés: A szénhidrát-elektrolit italok hatásának vizsgálata a versenysportolók teljesítményére és a keringési állapotára a testmozgás alatt és a levezetési-relaxációs periódusban.

Kutatás helye: Humán Teljesítmény Laboratórium, Indiai Sporthatóság, Bangalore, Új Delhi

Minta: Tizenhat 20-25 év közötti férfi atlétát választottak ki orvosi kivizsgálást követően. Közülük mindössze 10 főn tudták a teljes vizsgálatot elvégezni, mert 4-et a vizsgálat közben kizártak a csoportból, ketten pedig megsérültek az edzések alatt. A résztvevők a tesztet megelőző két nap semmilyen kimerítő aktivitást nem végeztek, a tesztet megelőző napon pedig nem edzettek. Megkérték őket, hogy a mérést megelőző héten valamint a felmérés alatt normálisan táplálkozzanak, ne fogyasszanak alkoholt és koffein tartalmú italokat.

Teszt: A kísérletet két fázisban végezték el: az első fázis során a sportolók semmit sem kaptak, a második fázisban 100ml 5 % szénhidrát-elektrolit tartalmú italt kaptak az edzések alatt 15 perces időközönként egészen a kifáradásig, majd újabb 100 ml 12,5 % szénhidrát-elektrolit italt fogyasztottak 5 perccel a levezetési periódus után és 5 perces időközönként az azt követő 20 percben. Az atléták szívfrekvenciáját és a teljesítményvégzés idejét feljegyezték, valamint az edzés alatt és a relaxációs periódusban vért vettek a vércukorszint és a laktát-szint meghatározására. Minden tesztet a nap ugyanazon időszakában, szobahőmérsékleten, 60%-os relatív páratartalom mellett végeztek el abból a célból, hogy minimalizálják a mért paraméterek napi ingadozását.
Sport-teszt: A kísérletet megelőző héten meghatározták a vizsgált személyek maximális oxigén-kapacitását (VO2 max). A sportolókat megkérték, hogy 6km/h sebességgel 2 percig fussanak a futópadon, majd a sebességet 2 percenként 2km/h-val emelték az akarati kifáradásig. A kilélegzett levegőt összegyűjtötték és megmérték. A továbbiakban a terhelési teljesítőképesség és a keringési státusz vizsgálatát a futópadon meghatározott maximális aerob kapacitásuk 70%-ánál végezték el. A szívfrekvenciát a teljes edzési idő alatt és az azt követő megnyugvási periódusban végig monitorozták, a maximális futási időt stopperóra segítségével mérték. Valamennyi vizsgálatot 1 hetes perióduson belül végeztek el.
A vércukor és laktát-szint meghatározását az ujjbegyből 10 perces időközönként vett mintákból spektrofotometriás módszerrel és laktát-analizátorral határozták meg.

Fő eredménymutató: a szívfrekvencia, a vércukor- és laktát szintjének változása
Főbb eredmények: Az állóképesség és az 5 % szénhidrát-elektrolit ital fogyasztását követően jelentősen (51%-kal) javult. A keringési válasz mind a közepes erősségű futás során, mind a megnyugvási periódusban jobb volt az elektrolit ital fogyasztását követően. A vércukor szint nem változott jelentősen az 5 % szénhidrát-elektrolit italt fogyasztott sportolók esetében a 70% VO2 max gyakorlati periódus és a megnyugvási periódus alatt, viszont 20 perccel a megnyugvási periódus után a vércukor szint jelentős emelkedését lehetett kimutatni a 12,5 % szénhidrát-elektrolit ital fogyasztását követően. Ismert, hogy 5 % szénhidrát-elektrolit ital képes a vér tejsav tartalmát alacsony szinten tartani. Habár a kísérlet során mért értékek zöme nem volt kiugróan magas, de 70 perccel a gyakorlatot követően az szénhidrát-elektrolit italt fogyasztása jelentősen csökkentette a vér tejsav szintjét. A laktát kiürülése szintén gyorsabb volt az elektrolit ital fogyasztást követően.

Következtetések: A sportolás alatti folyadékvesztés (hipohidráció) megzavarja a test hőmérséklet-szabályozó képességét, így az így kialakuló magas testhőmérséklet és fokozott szívfrekvencia miatt a sportolók sokkal fáradtabbnak érzik magukat, a fellépő lassú gyomor-kiürülés pedig hasi diszkomfort-érzés kialakulásához vezet. A hosszú távú edzés mindezek mellett a test szénhidrát-energiaraktárainak kiürüléséhez, és a sportolók teljesítőképességének romlásához vezet. Ma már jól bizonyított tény, hogy a testedzések alatti izotóniás sport-italok fogyasztása képes fokozni a teljesítőképességet hosszú ideig tartó szub-maximális, váltakozó, magas intenzitású vagy ingázó-futási tesztek során. Mindezek mellett akár a testedzés alatt, akár az azt követően fogyasztott sportital késlelteti a kifáradást és így fokozza a teljesítőképességet. Mindezek a hatások azért alakulnak ki, mert a szénhidrát-elektrolit tartalmú italok egyrészt megakadályozzák a vércukor-szint leesését, így a testedzés végéig magas szinten tartják a szénhidrát-oxidációt, valamint takarékoskodnak az izomszövet saját glikogénjével, mely kulcsfontosságú az állóképesség megőrzése szempontjából. A szénhidrát és elektrolit egyensúly fenntartása mindezek mellett alacsonyan tartja a szívfrekvenciát és a vér tejsav-szintjét, így fokozva az állóképességet és a sportolók teljesítőképességet.

Végül egy kis tájékozódás a sportitalok világában:

Az izotóniás sportitalok pótolják az elvesztett folyadékmennyiséget és az elktrolitokat, ugyanakkor szénhidráttartalmuk energiával látja el szervezetünket - ideális a kitartást igénylő sportokhoz, kardioedzésekhez és csapatsportokhoz.
A hipotóniás sportitalok gyorsan pótolják az izzadás során elvesztett folyadékot, szénhidráttartalmuk ugyanakkor alacsony, ami számos sportolónak, például a tornászoknak fontos lehet.
A hipertóniás sportitalok sok szénhidrátot tartalmaznak, ezeket általában sportolás után fogyasztják az izmok glikogénraktárainak feltöltéséhez, például ultra hosszú távú futóversenyeket követően.